اخبار

برگزاری چهارمین نشست هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور در مشهد مقدس

برگزاری چهارمین نشست هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور در مشهد مقدس
چهارمین نشست هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور با حضور دکتر وحید احمدی، دبیرکل شورا، دکتر محمد ابویی اردکان قائم مقام دبیرکل و علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، چهارمین نشست هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور با حضور دکتر وحید احمدی، دبیرکل شورا، دکتر محمد ابویی اردکان قائم مقام دبیرکل، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، اعضای هیأت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد و مدیران دستگاه های اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی روز امروز چهارشنبه در سالن شورای دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

در ابتدا علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت توسعه مبتنی بر دانش گفت: در همه کشورها برای توسعه راهی جز اتکا به مبانی دانش وجود ندارد.

وی رشد سریع علم و تبدیل علم به فناوری را یکی از مولفه های اقتدار بین المللی و رفاه در کشور دانست و عنوان کرد: استقرار دانشگاه های کارآفرین در کشور تنها با تبدیل علم و دانش به فناوری به عنوان یکی از محورهای توسعه امکان پذیر است.

رشیدیان با تاکید بر تولید علم بومی در کشور، استقرار و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری را به عنوان یک مدل اجرایی مهم ارزیابی کرد و گفت: ایجاد منطقه ویژه نیازمند ساختارها و برنامه ریزی و زمان بندی ویژه می باشد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های بالای دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عناصر بومی و منطقه ای استان اشاره کرد و گفت: انتخاب استان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 از جمله مسائلی است که باید در فعال کردن کریدور به آن توجه کرد.

وی وجود بارگاه امام رضا(ع) را امتیاز بزرگ این استان دانست و با اشاره به وجود فرودگاه بین المللی مشهد، شهرک های صنایع غذایی شرق و شهرک صنعتی توس، آرامگاه فردوسی و وجود مناطق گردشگری طرقبه و شاندیز، اظهار کرد: منطقه ویژه علم و فناوری خراسان می تواند با تکیه بر عناصر بومی و منطقه ای، مشهد را به یک قطب علمی و فرهنگی تبدیل کند.

رشیدیان با اشاره به توسعه محصولات دانش بنیان و جلوگیری از انحصار محصولات و به کارگیری کالای داخلی گفت: برقراری تعامل مراکز صنعتی و شرکت های دانش بنیان در این رابطه می تواند نقش آفرین باشد.

وی ارائه تسهیلات خاص و توسعه روابط بین الملل برای انتقال تجارب را برای فعال شدن مناطق ویژه علم و فناوری لازم دانست و اظهار کرد: حضور مردم و بخش خصوصی در این جریان می تواند در شرایط پساتحریم، باعث خلق مزیت های جدید و حرکت به سمت فناوری های نوین شود.

دکتر احمدی، دبیرکل شورای علی عتف نیز با اشاره به اهمیت مسئله اکوسیستم در توسعه گفت: کشور ایران با در اختیار داشتن 2800 مرکز آموزشی و پژوهشی و 4.8 میلیون دانشجو ظرفیت مناسبی برای حرکت در مسیر توسعه دارد.

وی چیدمان و سازماندهی مجموعه اجزای موجود در مجموعه را کار اکوسیستم دانست و یادآور شد: مناطق ویژه علم و فناوری به عنوان اکوسیستم توسعه نقش بسزایی در سازماندهی مجموعه اجزا خواهند داشت.

در ادامه احکام اجرایی منطقه ویژه علم و فناوری خراسان رضوی به آنها تقدیم شد و آقای علیرضا رشیدیان به عنوان رئیس هیات اجرایی منطقه ویژه خراسان معرفی شد.

لازم به ذکر است جلسه های کارشناسی این نشست در روز سه شنبه و با حضور نمایندگان مناطق ویژه علم و فناوری استان ها تشکیل شده بود.

انتهای پیام

۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۱۵
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۶,۲۱۶