اخبار

نشست هم اندیشی تدوین تفاهم نامه مناطق ویژه علم و فناوری با ذی نفعان برگزار شد؛ عملکرد مثبت دبیرخانه شورای عالی عتف مرهون عملکرد مثبت استان هاست

نشست هم اندیشی تدوین تفاهم نامه مناطق ویژه علم و فناوری با ذی نفعان برگزار شد؛ عملکرد مثبت دبیرخانه شورای عالی عتف مرهون عملکرد مثبت استان هاست
نشست هم اندیشی تدوین تفاهم نامه همکاری مناطق ویژه علم و فناوری با حضور نمایندگان مناطق ویژه کشور برگزار شد، با محوریت تدوین تفاهم نامه و چارچوب اولیه تفاهم نامه سازمان ها با کانون های ذیربط است. مهندس مصطفی کاظمی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به تقدیر معاون اول رئیس جمهور از دبیرخانه شورای عالی عتف از تلاش مناطق ویژه علم و فناوری استان ها تشکر کرد.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در ابتدای این نشست مهندس مصطفی کاظمی، معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف، توضیحاتی در مورد چرایی برگزاری این نشست و آنچه که در مورد آن هم اندیشی خواهد شد، ارائه داد. او سپس به مصوبه هجدهمین جلسه شورای عالی عتف در مورد اساسنامه سازمان های عامل مناطق ویژه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: سیاست دولت و شورای عالی عتف بر جذب سرمایه گذاران خصوصی است و این موضوع در اجماع حداکثری اعضای شورای عالی عتف در تصویب اساسنامه سازمان عامل مناطق ویژه علم و فناوری مشهود بود.

کاظمی ضمن اشاره به تقدیر معاون اول رئیس جمهور از کارکرد دبیرخانه شورای عالی عتف در جلسه هجدهم این شورا نیز گفت: این عملکرد موفق به خاطر تلاش شما در استان ها و تلاش سایر همکاران در دبیرخانه بوده است و از این جهت باید از شما نیز تشکر کنم.

مهندس مصطفی کاظمی در ادامه به برگزاری هفته پژوهش در هفته آخر آذرماه اشاره کرد و گفت: سال گذشته حضور چندان چشمگیری نداشتیم، و تنها برخی از طرح های کلان مشارکت داشتند. او ادامه داد: در سال جاری، غرفه ای با مساحت 400 مترمربع را در اختیار خواهیم داشت و برای هر منطقه ویژه نیز فضایی در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین این هفته فرصت خوبی است که مناطق ویژه ادبیات مربوط به این حوزه را بین دست اندرکاران علم و فناوری کشور جا بیاندازند و شایسته تر است که مناطق ویژه هر استان به طور جدی در این زمینه فعالیت کند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف، در ادامه نشست، دکتر علی جهانگیری، رئیس منطقه ویژه استان آذربایجان شرقی نیز با ارائه توضیحاتی پیرامون تفاهم نامه منطقه ویژه ربع رشیدی با دانشگاه تبریز و کانون خلعت پوشان گفت: این تفاهم نامه برای شکل گیری یک کانون در محوطه ای که در مالکیت دانشگاه تبریز است تهیه شده است. او به تفاوت های استان های مختلف نیز اشاره کرد و گفت: ما در حین کار به مفاد و بخش های مختلف این تفاهم نامه رسیده ایم و این گونه نبوده است که در دفتر کار خود بنشینیم و آن را بنویسیم.

جهانگیری با ارائه بندهای مختلف تفاهم نامه نگارش شده از جمله موضوع، اهداف، تعهدات کانون، تعهدات سازمان منطقه ویژه، مدیریت کانون و وظایف شورای رهبری توضیحاتی ارائه داد. او در پاسخ به نمایندگان سایر مناطق ویژه که بر حجم بالای تعهدات کانون و عدم پذیرش این تعهدات از سوی کانون ها که عمدتا خصوصی نیز هستند، گفت: مراکز پژوهشی به دلایل مشخصی در پیشبرد اهداف کارآفرینانه دچار نقصان هستند و بنابراین با پیشنهاد همکاری ما با استقبال برخورد می کنند.

در ادامه بحث، پیشنهاد شد که در جلسه امروز، چارچوب اولیه تفاهم نامه با دربر گرفتن موضوعاتی چون ساختار، تعاریف، تعهدات، نقاط و پهنه های کانون و محدوده جغرافیایی، الزامات و ضرورت ها، مشوق ها و فعالیت های حمایتی و نهایتا تبصره ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نهایتا ظرف مدت یک هفته، منطقه ویژه نظرات خود را به منطقه ویژه استان آذربایجان شرقی برسانند تا در تدوین نسخه نهایی این تفاهم مورد استفاده قرار گیرد.

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۵,۲۹۷