اخبار

امضای تفاهم نامه مشترک علمی و فناوری مابین شورای عالی عتف، معاونت پژوهش و فناوری وزیر علوم و استانداری بوشهر در پنجمین جلسه هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری

امضای تفاهم نامه مشترک علمی و فناوری مابین شورای عالی عتف، معاونت پژوهش و فناوری وزیر علوم و استانداری بوشهر در پنجمین جلسه هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری
پنجمین جلسه هم اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور با حضور دکتر احمدی دبیرکل شورای عالی عتف و استانداران بوشهر، یزد، آذربایجان شرقی تاریخ 17/09/95 در استان بوشهر برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در این نشست استاندار بوشهر ضمن اشاره به اولویت های منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر از جمله تولید جلبک دریایی، زیست فناوری دریایی و توسعه پرورش آبزیان گفت استان بوشهر دارای ظرفیت‌های مهمی در عرصه‌های مختلف است و با توجه به ظرفیت بالا در عرصه‌های مختلف و دارا بودن 900 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس، تامین کننده گاز مصرفی، میگوی پرورشی و انواع محصولات کشاورزی است.

دکتر سالاری افزود: بیش از 60 درصد گاز مصرفی کشور از استان بوشهر تولید و تامین می‌شود و این میزان گاز عمدتا از پالایشگاه‌های پارس جنوبی تامین و به شبکه سراسری برای مصرف نقاط مختلف کشور منتقل می‌شود.
وی افزود: استان بوشهر ظرفیت‌های مهم برای جلوگیری از خام فروشی محصولات گازی و نفتی در راستای ایجاد صنایع پایین دستی دارد که به عنوان حلقه واسط زنجیره تولید محسوب می‌شود.

استاندار بوشهر همچنین به ظرفیت آبزی‌پروری استان بوشهر اشاره و تصریح کرد: ظرفیت آبزی‌پروری استان بوشهر نامحدود است که در این راستا زیرساخت‌های لازم تأمین شده است.

دکترسالاری در ادامه با تاکید بر توجه سرمایه‌گذاران به ظرفیت‌های منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر افزود: استان بوشهر آمادگی لازم برای حمایت از سرمایه‌گذاران  در امر اجرای طرح‌های مورد نظر در منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر دارد.

در ادامه دکتر احمدی دبیر کل شورای عالی عتف با بیان اینکه دولت یازدهم توجه ویژه ای به مناطق ویژه علم و فناوری دارد اظهار داشت: با توجه به نقش مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی در تحول این عرصه، طرح های مناطق ویژه علم و فناوری در ستاد اقتصاد مقاومتی بررسی و تصویب می شود.

دکتر احمدی افزود: مناطق ویژه علم و فناوری نقش مهمی در اقتصاد و فناوری کشور دارد، به گونه ای که باید از تجربیات کشورهای دیگر از جمله چین و کره در این عرصه برای توسعه استفاده کرد.

دبیرکل شورای عالی عتف گفت: باید به مناطق ویژه علم و فناوری به عنوان اکوسیستم نگاه کرد و این مناطق برای توسعه فناوری و ایجاد یک نظام هم‌گرا، هماهنگ و هم‌افزا برای مجموعه های مختلف تشکیل شده است.

وی با اشاره به تدوین اساسنامه مناطق ویژه علم و فناوری بیان کرد: اساسنامه، ضوابط و مقررات مناطق ویژه علم و فناوری تدوین شده است و بر اساس  نظام مدیریتی، احکام مربوط صادر خواهد شد.

دکتر احمدی در این نشست که با حضور استانداران استان های آذربایجان شرقی، بوشهر، یزد و همچنین مدیران مناطق ویژه استان های پنج گانه خراسان رضوی، اصفهان، یزد، آذربایجان شرقی و بوشهر و روسای مراکز آموزشی عالی و فناوری این استان ها حضور داشتند افزود: زیرساخت های لازم در مناطق ویژه پنچ گانه علم و فناوری کشور وجود دارد و نباید در اجرای طرح های مختلف در این مناطق تأخیر ایجاد شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: منابع اعتباری این مناطق ویژه از طریق اعتبارات  استانی، دستگاهی و دولتی تامین می‌شود و دولت در جدول اعتباری برای سال آینده اعتباراتی در نظر گرفته است.

در ادامه این نشست تفاهم نامه مشترک علمی و فناوری مابین شورای عالی عتف، معاونت پژوهش و فناوری وزیر علوم و استانداری بوشهر با هدف همکاری و مشارکت برای توسعه زیر ساخت‌های منطقه ویژه علم و فناوری بوشهر و حمایت‌های لازم وزارت علوم از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی این منطقه منعقد شد.

مهندس میرمحمدی استاندار یزد با اشاره به اینکه بیشترین هوای آفتابی در این استان است گفت: در طول سال بیش از 330 روز هوای استان یزد آفتابی است که این مهم فرصت مهمی برای اجرای طرح‌های انرژی خورشیدی فراهم کرده است.

میرمحمدی با اشاره به اجرای طرح‌های انرژی خورشیدی در استان یزد خاطر نشان کرد: در 2.5 سال گذشته  طرح تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی با ظرفیت  تولید 1100 مگاوات برق در استان یزد تدوین که تاکنون عملیات اجرایی آن به ظرفیت 650 مگاوات آغاز شده است.

میرمحمدی با اشاره به توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ویژه علم و فناوری یزد بیان کرد: طرح منطقه ویژه علم و فناوری یزد از سال 93 با مصوبه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از ظرفیت‌های مهم این استان استفاده کرده است.

دکتر جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی ضمن اشاره به این نکته که با ابلاغ سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای سرمایه‌گذاران در دولت یازدهم توجه ویژه ای به مناطق ویژه علم و فناوری شده است گفت: لازم است اعتبارات توسعه زیر ساخت‌ها در مناطق ویژه علم و فناوری افزایش یابد و نشست های تخصصی با حضور کلیه مناطق ویژه علم و فناوری جهت فراهم شدن امکانات و زیرساخت های لازم تشکیل گردد.

مهندس کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) درخصوص همکاری های بین المللی دبیرخانه با موسسه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و انستیتو فناوری اتریش (AIT) خبر داد و گفت: پروژه تدوین آیین نامه مکان یابی و استقرار کانون ها و پهنه ها توسط آقای دکتر سعیدی رضوانی در حال پیگیری است.

در پایان این نشست و در حضور همه ی اعضاء از نشان مناطق ویژه علم و فناوری کشور رونمایی گردید.

 

۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۶:۱۸
روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی عتف |
تعداد بازدید : ۲,۹۲۲